JOURNAL 1 | JOURNAL 2 | JOURNAL 3 |
1. Contoh kajian tindakan yang telah dilakukan oleh penulis/penyelidik | ||
Helping Students to Add Detail and Flair to Their Stories | The Effect of Teacher-Student Small Talk on Out of Seat Behavior | An Action Research Exploration Integrating Student Choice and Art Activities in Sixth Grade Social Studies Classroom |
2. Apakah Masalah yang dijadikan kajian | ||
Pelajar bermasalah pembelajaran mempunyai masalah tentang merancang, menjana idea, semakan, pemantauan tentang apa yang mereka tulis, motivasi diri mereka dan mencatat ayat – ayat di atas kertas dalam melakukan cerita rekaan mereka. | Tabiat suka meninggalkan meja semasa p&p dijalankan di kalangan pelajar tertentu telah mengganggu tumpuan guru dan para pelajar di dalam kelas. | Kelas Sosial seringkali dipinggirkan pada Gred 6 kerana guru lebih fokus kepada subjek sains dan matematik sedangkan kelas ini adalah penting kerana ianya banyak hubungan dengan kehidupan seharian. Kurangnya penglibatan dan motivasi pelajar dalam kelas sosial. |
3. Sample dan Setting Kajian | ||
Sample Kajian - 3 orang pelajar bermasalah pembelajaran yang agak teruk dalam penulisan mereka. Setting Kajian - Dalam kelas pemulihan | Sample Kajian - Seorang pelajar lelaki gred 9 yang berumur 15 tahun dan berbangsa Afrika-Amerika. Mempunyai masalah suka meninggalkan meja semasa p&p yang tinggi di kalangan rakan sebaya. Setting Kajian - Dalam bilik darjah | Sample Kajian - Pelajar gred 6 - Dilakukan pada kelas sosial Setting Kajian - Dalam bilik darjah |
4. Bagaimanakah kajian dilakukan (prosedur) | ||
Kajian tindakan ini dilakukan dengan gabungan teknik Self-Regulated Strategy Development (SRSD) dengan teknik Visualizing and Verbalizing (V&V) untuk mencungkil perincian yang bagus dalam penulisan para pelajar tersebut. Prosedur yang dilakukan ialah : Langkah 1 – meningkatkan pengetahuan asas Langkah 2 – perbincangan Langkah3 – Modelkannya Langkah 4 – Mengingat Langkah 5 – Lakukan dengan sokongan Langkah 6 – Lakukan sendiri tanpa sokongan | Kajian dilakukan untuk mengurangkan tabiat ini dengan menggunakan kaedah intervention guru Dilakukan selama 5 period di mana setiap period 45 minit dengan merekodkan setiap kejadian yang terjadi. Pada 2 minggu pertama, hanya pemantauan dibuat. Pada 2 minggu terakhir, treatment dilakukan di mana guru bercakap sebentar dengan sample sebelum kelas dimulakan dan pemerhatian dibuat. | Melakukan teknik pengajaran ’student centered’ dimana pelajar diminta untuk berfikir sendiri , berani untuk bertanyakan soalan dan melibatkan diri sepenuhnya di dalam kelas. Di dalam kelas, pelajar juga diminta untuk menerangkan sesuatu topik dengan kepakaran atau kepandaian masing- masing seperti kepakaran visual, kepakaran kinestetik dan kepakaran logikal. Dengan ini bakat para pelajar dapat dicungkil. |
5. Bagaimana pengkaji mengumpul dan menganalisis data | ||
1. Pemerhatian 2. Pretest dan Postest | 1. Pemerhatian 2. Perubahan tingkah laku sebelum treatment dan selepas treatment. | 1. Perbualan dengan pelajar 2. Pemerhatian 3. Penilaian Multiple Intelligence |
6. Bagaimana pengkaji memapar dapatan kajian | ||
Dalam bentuk jadual | Dalam bentuk graf | Dalam bentuk graf |
7. Bandingkan masalah yang dikaji antara jurnal | ||
Kajian ini dilakukan untuk meningkatkan tahap penulisan dalam membuat cerita pelajar masalah pembelajaran | Kajian ini dilakukan untuk melihat perubahan tingkah laku sampel. | Kajian ini dilakukan untuk meningkatkan penglibatan dan motivasi pelajar gred 6 dalam kelas sosial yang tidak dititikberatkan oleh guru mereka. |
8. Bandingkan bagaimana pengkaji melakukan ujian | ||
Mereka melakukan ujian melalui pemerhatian dan juga pretest dan postest. Jadi perubahan yang jelas dapat dilihat. | Mereka melakukan ujian melalui pemerhatian dan rekod yang dilakukan sebelum dan selepas treatment dilakukan. | |
9. Apa yang dipelajarai daripada ketiga-tiga jurnal | ||
|
Tajuk : Helping Students to Add Detail and Flair to Their Stories
Pengkaji : Pooja Patel dan Leslie Laud
Pernyataan masalah
- Pelajar yang mempunyai masalah dalam pembelajaran sentiasa bekerja keras terhadap isu - isu tertentu apabila membuat sesuatu cerita seperti merancang, menjana idea, semakan, pemantauan terhadap mereka sendiri seperti menulis, memotivasikan diri mereka dan mencatat perkataan di atas kertas.
- Ramai pelajar dengan masalah pembelajaran kekurangan pengetahuan tentang perbezaan komponen di dalam cerita, menjadikan cerita mereka lebih menarik dan lebih sukar untuk memahaminya.
- Bagaimana akan terjadi jika menambah kedua - dua pemilihan perkataan dan perincian yang bagus semasa fasa W dalam POW digabungkan dengan teknik Visualizing aand Verbalizing dapat mempengaruhi penulisan cerita para pelajar?
- Adakah cerita mereka menjadi lebih panjang?
- Adakah gambar cerita menjadi lebih banyak?
- Adakah cerita mereka keseluruhan menggambarkan sifat seperti perkembangan yang baik?
Method
Penyertaan
- tiga orang pelajar dengan masalah pembelajaran (penulisan) terlibat dalam kajian ini iatu Mali, Kerry dan Sabra.
- 2 diperkenalkan dengan teknik V&V kerana sudah biasa dengan SRSD dan seoang diperkenalkan untuk kedua - dua teknik.
- Stage 1 : Develop background knowledge - sebelum memulakankan arahan strategi, pengakaji memperkenalkan cerita dongeng Arab kerana ini adalah salah satu topic di dalam kelas English mereka. Pelajar menulis dan berbincang tentang pemerhatian mereka.
- Stage 2 : Discuss it - sepanjang langkah ini, pengkaji menukar nmemonik "WWW, What=2. How=2" kepada "www.what2how2" kerana pelajar mendapati ianya hampir sama dengan alamat web dan lebih mudah untuk diingati. Kemudian pengkaji memperkenalkan perkataan struktur - 'what, size, color, number, shape, where, when, background, movement, mood and perspective'.
- Stage 3 : Model it - pelajar diberikan contoh daripada cerita dan diminta untuk highlight butir - butir perincian cerita dan mengkategorikan mereka berdasarkan perkataan struktur yang dipersembahkan.
- Stage 4 : Memorize it - Pelajar mengingati perbezaan langkah - langkah SRSD dan lima langkah strategi.
- Stage 5 : Support it - pelajar menulis cerita secara individu dengan sokongan.
- Stage 6 : Independent performance - pelajar menulis cerita tanpa sokongan
Melakukan pretest dan postest yang melibatkan kriteria berikut :
- Word count - mengira jumlah perkataan dalam setiap esei.
- Story grammar elements - elemen seperti main character, locale, time, starter event, goal action, ending and reaction.
- Number of images
- Holistic scores - 3 major kategori : idea cerita, penyusunan dan perhimpunan cerita
- Mali - jumlah perkataan meningkat daripada 192 kepada 478. Jumlah imej meningkat daripada 4 kepada 16, story grammar element meningkat daripada 9 kepada 17 dan skor holistik meningkat daripada 11 kepada 13.
- Kerry - jumlah perkataan meningkat daripada 256.5 kepada 550. jumlah imej meningkat daripada 10 kepada 18, story grammar element meningkat daripada 8 kepada 15 dan skor holistik meningkat daripada 11 kepada 13.5.
- Sabra - jumlah perkataan meningkat daripada 277.5 kepada 470.5. Jumlah imej meningkat daripada 1 kepada 13, story grammar element meningkat daripada 9 kepada 16 tetapi skor holistik kekal 9.5.
- Penambahan pemilihan perincian dan perkataan yang bagus semasa fasa W dalam POW digabungkan dengan teknik V&V mempengaruhi penulisan cerita para pelajar.
- Pelajar perlu sentiasa mempraktikkan sebanyak mungkin untuk lebih fokus pada isu mekanikal dan tidak perlu berhati - hati memikirkan strategi ini.
- Mengajar pelajar untuk lebih memberikan perhatian terhadap konvensyen ini selepas mempelajari stategi ini.
- Merancang meluangkan lebih masa pada penerangan gambar contoh dengan pemilihan perkataan yang bagus.
- Jangan mengharapkan pelajar - pelajar menggunakan setiap perkataan struktur untuk setiap gambar.
- Beberapa pelajar memerlukan sokongan tambahan seperti memberikan definisi sesuatu gambar.
No comments:
Post a Comment