Thursday, November 5, 2009

ULASAN JURNAL

JOURNAL 1

JOURNAL 2

JOURNAL 3

1. Contoh kajian tindakan yang telah dilakukan oleh penulis/penyelidik

Helping Students to Add Detail and Flair to Their Stories

The Effect of Teacher-Student Small Talk on Out of Seat Behavior

An Action Research Exploration Integrating Student Choice and Art Activities in Sixth Grade Social Studies Classroom

2. Apakah Masalah yang dijadikan kajian

Pelajar bermasalah pembelajaran mempunyai masalah tentang merancang, menjana idea, semakan, pemantauan tentang apa yang mereka tulis, motivasi diri mereka dan mencatat ayat – ayat di atas kertas dalam melakukan cerita rekaan mereka.

Tabiat suka meninggalkan meja semasa p&p dijalankan di kalangan pelajar tertentu telah mengganggu tumpuan guru dan para pelajar di dalam kelas.

Kelas Sosial seringkali dipinggirkan pada Gred 6 kerana guru lebih fokus kepada subjek sains dan matematik sedangkan kelas ini adalah penting kerana ianya banyak hubungan dengan kehidupan seharian.

Kurangnya penglibatan dan motivasi pelajar dalam kelas sosial.

3. Sample dan Setting Kajian

Sample Kajian

- 3 orang pelajar bermasalah pembelajaran yang agak teruk dalam penulisan mereka.

Setting Kajian

- Dalam kelas pemulihan

Sample Kajian

- Seorang pelajar lelaki gred 9 yang berumur 15 tahun dan berbangsa Afrika-Amerika. Mempunyai masalah suka meninggalkan meja semasa p&p yang tinggi di kalangan rakan sebaya.

Setting Kajian

- Dalam bilik darjah

Sample Kajian

- Pelajar gred 6

- Dilakukan pada kelas sosial

Setting Kajian

- Dalam bilik darjah

4. Bagaimanakah kajian dilakukan (prosedur)

Kajian tindakan ini dilakukan dengan gabungan teknik Self-Regulated Strategy Development (SRSD) dengan teknik Visualizing and Verbalizing (V&V) untuk mencungkil perincian yang bagus dalam penulisan para pelajar tersebut.

Prosedur yang dilakukan ialah :

Langkah 1 – meningkatkan pengetahuan asas

Langkah 2 – perbincangan

Langkah3 – Modelkannya

Langkah 4 – Mengingat

Langkah 5 – Lakukan dengan sokongan

Langkah 6 – Lakukan sendiri tanpa sokongan

Kajian dilakukan untuk mengurangkan tabiat ini dengan menggunakan kaedah intervention guru

Dilakukan selama 5 period di mana setiap period 45 minit dengan merekodkan setiap kejadian yang terjadi.

Pada 2 minggu pertama, hanya pemantauan dibuat.

Pada 2 minggu terakhir, treatment dilakukan di mana guru bercakap sebentar dengan sample sebelum kelas dimulakan dan pemerhatian dibuat.

Melakukan teknik pengajaran ’student centered’ dimana pelajar diminta untuk berfikir sendiri , berani untuk bertanyakan soalan dan melibatkan diri sepenuhnya di dalam kelas.

Di dalam kelas, pelajar juga diminta untuk menerangkan sesuatu topik dengan kepakaran atau kepandaian masing- masing seperti kepakaran visual, kepakaran kinestetik dan kepakaran logikal. Dengan ini bakat para pelajar dapat dicungkil.

5. Bagaimana pengkaji mengumpul dan menganalisis data

1. Pemerhatian

2. Pretest dan Postest

1. Pemerhatian

2. Perubahan tingkah laku sebelum treatment dan selepas treatment.

1. Perbualan dengan pelajar

2. Pemerhatian

3. Penilaian Multiple Intelligence

6. Bagaimana pengkaji memapar dapatan kajian

Dalam bentuk jadual

Dalam bentuk graf

Dalam bentuk graf

7. Bandingkan masalah yang dikaji antara jurnal

Kajian ini dilakukan untuk meningkatkan tahap penulisan dalam membuat cerita pelajar masalah pembelajaran

Kajian ini dilakukan untuk melihat perubahan tingkah laku sampel.

Kajian ini dilakukan untuk meningkatkan penglibatan dan motivasi pelajar gred 6 dalam kelas sosial yang tidak dititikberatkan oleh guru mereka.

8. Bandingkan bagaimana pengkaji melakukan ujian

Mereka melakukan ujian melalui pemerhatian dan juga pretest dan postest. Jadi perubahan yang jelas dapat dilihat.

Mereka melakukan ujian melalui pemerhatian dan rekod yang dilakukan sebelum dan selepas treatment dilakukan.


9. Apa yang dipelajarai daripada ketiga-tiga jurnal





Tajuk : Helping Students to Add Detail and Flair to Their Stories

Pengkaji : Pooja Patel dan Leslie Laud

Kajian yang dilakukan oleh penyelidik adalah untuk mengukur keberkesanan strategi penulisan yang dinbentuk iaitu Self Regulated Strategy Development (SRSD) dan Visualizing and Verbalizing (V&V) structure words untuk meningkatkan rekaan di dalam cerita tiga orang pelajar yang mempunyai masalah penulisan yang tegar sepanjang sesi pembelajaran berlangsung.

Pernyataan masalah
  1. Pelajar yang mempunyai masalah dalam pembelajaran sentiasa bekerja keras terhadap isu - isu tertentu apabila membuat sesuatu cerita seperti merancang, menjana idea, semakan, pemantauan terhadap mereka sendiri seperti menulis, memotivasikan diri mereka dan mencatat perkataan di atas kertas.
  2. Ramai pelajar dengan masalah pembelajaran kekurangan pengetahuan tentang perbezaan komponen di dalam cerita, menjadikan cerita mereka lebih menarik dan lebih sukar untuk memahaminya.
Persoalan kajian
  1. Bagaimana akan terjadi jika menambah kedua - dua pemilihan perkataan dan perincian yang bagus semasa fasa W dalam POW digabungkan dengan teknik Visualizing aand Verbalizing dapat mempengaruhi penulisan cerita para pelajar?
  2. Adakah cerita mereka menjadi lebih panjang?
  3. Adakah gambar cerita menjadi lebih banyak?
  4. Adakah cerita mereka keseluruhan menggambarkan sifat seperti perkembangan yang baik?

Method

Penyertaan
  • tiga orang pelajar dengan masalah pembelajaran (penulisan) terlibat dalam kajian ini iatu Mali, Kerry dan Sabra.
  • 2 diperkenalkan dengan teknik V&V kerana sudah biasa dengan SRSD dan seoang diperkenalkan untuk kedua - dua teknik.
Prosedur
  1. Stage 1 : Develop background knowledge - sebelum memulakankan arahan strategi, pengakaji memperkenalkan cerita dongeng Arab kerana ini adalah salah satu topic di dalam kelas English mereka. Pelajar menulis dan berbincang tentang pemerhatian mereka.
  2. Stage 2 : Discuss it - sepanjang langkah ini, pengkaji menukar nmemonik "WWW, What=2. How=2" kepada "www.what2how2" kerana pelajar mendapati ianya hampir sama dengan alamat web dan lebih mudah untuk diingati. Kemudian pengkaji memperkenalkan perkataan struktur - 'what, size, color, number, shape, where, when, background, movement, mood and perspective'.
  3. Stage 3 : Model it - pelajar diberikan contoh daripada cerita dan diminta untuk highlight butir - butir perincian cerita dan mengkategorikan mereka berdasarkan perkataan struktur yang dipersembahkan.
  4. Stage 4 : Memorize it - Pelajar mengingati perbezaan langkah - langkah SRSD dan lima langkah strategi.
  5. Stage 5 : Support it - pelajar menulis cerita secara individu dengan sokongan.
  6. Stage 6 : Independent performance - pelajar menulis cerita tanpa sokongan
Penilaian

Melakukan pretest dan postest yang melibatkan kriteria berikut :
  1. Word count - mengira jumlah perkataan dalam setiap esei.
  2. Story grammar elements - elemen seperti main character, locale, time, starter event, goal action, ending and reaction.
  3. Number of images
  4. Holistic scores - 3 major kategori : idea cerita, penyusunan dan perhimpunan cerita
Dapatan kajian
  • Mali - jumlah perkataan meningkat daripada 192 kepada 478. Jumlah imej meningkat daripada 4 kepada 16, story grammar element meningkat daripada 9 kepada 17 dan skor holistik meningkat daripada 11 kepada 13.
  • Kerry - jumlah perkataan meningkat daripada 256.5 kepada 550. jumlah imej meningkat daripada 10 kepada 18, story grammar element meningkat daripada 8 kepada 15 dan skor holistik meningkat daripada 11 kepada 13.5.
  • Sabra - jumlah perkataan meningkat daripada 277.5 kepada 470.5. Jumlah imej meningkat daripada 1 kepada 13, story grammar element meningkat daripada 9 kepada 16 tetapi skor holistik kekal 9.5.
Kesimpulan
  • Penambahan pemilihan perincian dan perkataan yang bagus semasa fasa W dalam POW digabungkan dengan teknik V&V mempengaruhi penulisan cerita para pelajar.
Cadangan penambahbaikan
  1. Pelajar perlu sentiasa mempraktikkan sebanyak mungkin untuk lebih fokus pada isu mekanikal dan tidak perlu berhati - hati memikirkan strategi ini.
  2. Mengajar pelajar untuk lebih memberikan perhatian terhadap konvensyen ini selepas mempelajari stategi ini.
  3. Merancang meluangkan lebih masa pada penerangan gambar contoh dengan pemilihan perkataan yang bagus.
  4. Jangan mengharapkan pelajar - pelajar menggunakan setiap perkataan struktur untuk setiap gambar.
  5. Beberapa pelajar memerlukan sokongan tambahan seperti memberikan definisi sesuatu gambar.

No comments:

Post a Comment